A Hortobágy folyó vízimalmának nyomában
1 - Interspect Kft.
2 - Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság
3 - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
A turisták által jól ismert Kilenclyukú hídtól és a körülötte megtalálható bemutatóhelyektől délre fokozottan védett természeti terület, vadlovak génmegőrzését szolgáló rezervátum és szikerek, szikpadkák organikus rajzolatával átszőtt tájkép bontakozik ki. Ebben az elsőre monotonnak tűnő, de közelebbről megvizsgálva végtelen változatosságot felvonultató tájban még mindig a víz az úr. Tudták ezt régen is, és számtalan helyen a közösség hasznára hajtották a víz erejét. Egy régen valódi szigetként kiemelkedő, titkokat rejtő földnyelvre lehetünk figyelmesek. Most ezt a tájrészletet faggatjuk egy szép mesterségről, régi korok embereinek keze nyomáról a Nagyfelbontású repülőgépes Monitoring Hálózat (HRAMN) mintaterületeként.
A monitoring hálózat elsődleges célja, hogy arra kijelölt tájrészletek gyakori nagyfelbontású légi térképezésével olyan információkat gyűjtsenek a felszínről, amely a környező területek természeti adottságokhoz igazított megőrzésében, az ökoszisztéma szolgáltatások hosszú távú fenntartásában segíti a döntéshozókat. |
A mintaterület a környező puszta vízkormányzási megoldásaihoz keres indikátorokat, modellezési inputokat, és most segít a néhai táj bemutatásában. A légi felmérésre a medrek szárazodását követően került sor. Az Interspect Kft. munkatársai a légi fotogrammetria eszköztárát bevetve rekonstruálták a sziget és környezetének domborzatát, a vegetáció háromdimenziós leképződését, és a mikrodomborzat csapadékvíz gyülekezési viszonyait. A légi felvételezés centiméteres terepi felbontással ment végbe, így a háromdimenziós térmodell a kisebb vízelvezető ereket, de még a legkisebb zsombék foltokat is visszaadja. A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság munkatársainak levéltári kutatómunkája és helyismeretének köszönhetően a téradatok geodéziai megbízhatóságú geometriáján bontakozott ki az egykor itt kelepelő vízimalom és műtárgyainak elrendezése.
A
Hortobágy folyón dolgozó molnárok munkájának első írásos
emléke V. László 1453-as adománylevele. Ezek a birtokok, amelyek
már eleve malomhelyekkel rendelkeztek, rendkívüli értéket
képviseltek a korban. Sajnos azonban a középkori települések és
a hozzájuk kapcsolódó vízimalmok mind elpusztultak a török
előrenyomulás során, a vérzivataros időkben.
A 18. század első felében az új vízimalom helyét a Hortobágyi
Csárdától délre mintegy 3,5 km-re szemelték ki a Hortobágy
folyó bal partján. A gát, csatorna és zsilip kiépítése
1739-ben kezdődött, 1743. szeptember 4-én még egy malomkővel
indult meg az őrlés, de az 1772-es felújítást és 1777
augusztusában végbement medermélyítést követően már
háromkővel üzemelt a malom. Nagyiványi, balmazújvárosi,
kösélyszegi, elepi lakosok őröltették a terményeiketebben a
lakott területektől távoli malomban.
A
Malomházán felépített vízimalomról Pongrácz Pál Régi
malomépítészet c. könyvében a következő sorokat olvashatjuk:
„Hortobágy
folyón, Hortobágy kőhídtól délre, a mai malomház nevű
területen isműködik malom a XVIII. sz. közepén. A malomban három
vízikerék dolgozik egy-egy kőpárral. Első feljegyzés 1743-hól
marad fenn róla, 1848-ig működik.” „Csak a tavaszi és őszi
esőzések idején jutottak elegendő vízhez. A csapadékban
bővelkedő hónapok alatt tiltók (zsilipek)
duzzasztották fel a vizet az árok köré kör alakúra bővített
tárolókba.”
A raktározott víz egy napig működtethette a malmot a szárazabb
időszakban.
A
légi felmérés téradatait látszik megerősíteni Takáts Sándor,
valamint Pongrácz Pál leírása: A csatornák, vízelvezetők
nyomai, a három vízikerék és kőpár elrendezés alapján az
1743-1848-ig működő malmok „magyar malmok” azaz gátas-malmok
voltak.
„A
malom-gátaknál a víz csak az úgynevezett zúgón folyhatott.
Ennek másképp varáta volt a neve. Ezen ősrégi szó a XVIII-ik
században még közhasználatban volt.
A
hajóknak ezen a varátán kellett keresztűlhaladniok. Mivel pedig
az ilyen helyeken a víz esése nagy volt, s mivel a zúgó ászokfája
és az ászokfő néha igen magasan állott, a hajózás nagy
veszedelemmel járt.
A
víz mennyisége és a gátak építési módja szerint ezen malmok
(gátasmalmok) szerkezete is többféle volt. Némelyik malomnak háza
a parton állott, a másiké meg a varátával vagy zúgóval
szemben egy-egy hajón. E szerint a gátas- vagy magyar malmok között
hajósmalmok is voltak ugyan, de a vizet ezek is a gátnyiláson át
kapták kerekeikre, így tehát lényegesen különböztek a dunai
német hajósmalmoktól. Akadt köztük olyan is, a melynek csak
őrhajója volt, de különben az egész malomház a parton állott.
A gátas-malmok szerkezete első sorban a gátak minémüségétől
függött. Voltak öregés fiók gátak, vízvetők, oldalgátak,
fenékgátak, koronás gátak, hidasgátak, kerésztül-által való
gátak. A gátak erős tölgyfa karók, úgynevezett őrkarók vagy
fenékkarók leverésével készültek; a karókat fonóvesszővel
egymáshoz fonták, azután galylyal, ganéjjal és hanttal töltötték
meg, néha fölül meg is padolták, amikor is a gátat hidasgátnak
nevezték. A hajókon álló gátas-malmok czöjtjeit a gátak
őrkaróihoz kötötték. A gátak készítésénél a gátkötő
molnárok az úgynevezett gát-töltő saraglyákat
használták.” Takáts S. 1907
Hogy értelmezzük a szöveget, egy kicsit korábbra kell visszamennünk.
Hogy tud megmaradni egyhelyben a hajómalom? Bizony kell neki a
mederbe egy czöjt, azaz egy malomszeg.Több mint valószínű, hogy
innen ered a hely megnevezése: a szigetet egykor Malomszegnek
hívták. Manapság már a Malomháza elnevezés az elterjedt és
elfogadott a hely elnevezésére, amely a pusztának ezt a szegletét
jelöli a Hortobágy folyó két oldalán, beleértve a tanyahelyet
is.Idézve Takáts cikkéből a következő információkat kapjuk a
Malomszegről és annak eltűntéről:
Hogy a molnárok miért nem mentek malmaikkal a Duna és a
Tisza
főágainak közepére, annak igen egyszerű oka volt. A magyar
molnárok
a XVIII-ik század végéig nem ismerték, helyesebben, nem
használták
a malmok kikötésénél a vasmacskát és a vaslánczot.
A
vesszőből font kötelekkel pedig a nagy vizek közepén nem igen
boldogultak,
tehát inkább a partok közelében maradtak. Idővel
azonban
(fűzfavessző helyett) vastagabb tölgyfa-karókkal olyan erős
eszközt
tudtak készíteni, ami teljesen pótolta a vaslánczot. Ezt az
eredeti
eszközt czejte, czöjt, czojta és czetyka néven nevezték. Az
egész
országban
mindenütt ismeretes volt. A kisebb folyóvizeken a czöjtöt
fűzfavesszőből
fonták, a dunai malmok részére pedig Pozsonytól le
a
Bácskáig mindenütt erősebb tölgyfakarókból készítették.
Mikor 1772 augusztus 3-án Mária Terézia a hajózás érdekében
elrendelte,
hogy a malmok ezentúl czöjt helyett vaslánczot és malom-szeg
helyett vasmacskát használjanak, valamennyi vármegye felírt,
jelentvén, hogy a molnárok mindenütt jobbnak tartják a czöjtöt
a
vasláncznál, a malomszeget a vasmacskánál.
A
czöjtöt a magyar molnárok a malomszeghez erősítették.
Ez
a malomszeg jó erősen megvasalt czölöp volt, melyet a víz
fenekére
vertek
le. Tudjuk, hogy a malomszeg adó vagv szegadó a
XVI—XVIII.
századokban
a legközönségesebb adónem volt. Azt az egy forintot
értették
alatta, a mit a malom-tulajdonosok a czöjt kivetésekor és
megerősítésekor
(tehát tavaszszal) a földesúrnak fizettek. Miként
történt
a malomszeg leverése, nem tudjuk. Mindenesetre nagyon
nehéz
munka lehetett, mivel a malomszegek jóval a víz színe alatt
állottak.”
A cikkben említett Mária Terézia rendeletet akkor vonakodva
fogadták, de ez az intézkedés okozhatta a malom 18. századbeli
átalakulását. Emellett a szerkezeti átalakulásban az is
közrejátszhatott, hogy a Hortobágy és a Tisza szabályozása
előtt sok lakossági konfliktust okoztak a vízkormányzó
megoldások.
A
Hortobágyon jelentkező árvizekkor fákkal, cserjékkel, rőzsével,
gallyakkal erősítették meg a malomgátakat. 1780—90 között ez
olyan gyakran vált szükségessé, hogy a környék erdeit
megritkították, és a táj elnyerte mai, egybefüggően kopár
arculatát.
A
kilenclyukú híd volt az egyetlen hely közel s távol, ahol száraz
lábbal át lehetett jutni a Hortobágy folyón, és a végtelen
víztengeren. Vagy mégsem: A malom hídján is el lehetett jutni
Debrecenbe, és törvényen kívüliek, inkognitóban utazók, vámot
megkerülők éltek is ezzel a lehetőséggel. Ezért csőszházat
állíttattak a malom mellé. A parancs úgy szólt, „hogy
ott senkit át ne bocsássanak, s mindenkit a vámhídra
igazítsanak”. A malomban is vámot szedtek, gabonavámot, amiért
a malombírák voltak felelősek. A debreceni városi levéltár
anyagaiból megtudhatjuk, hogy mi is volt pontosan a feladatuk.
1742—1755 között kelt írás alapján a gabonából Debrecen
város javára levett adó mennyiségét kellett feljegyezniük és
ellenőrizniük.
A malmokért malommesterek (molnárok), az úgynevezett harmados,
illetve negyedes őrlők feleltek. Megnevezésük a fizetésükre
utalt, mert minden harmadik, vagy negyedik vékája őket illette a
vámnak. Dolgoztak itt még jobbágyok is, pusztán élelemért.
Szintén a levéltári anyagokból tudjuk, hogy a malombíró
illetménye minden negyvenedik véka adón felül évente egy pár új
csizma volt.
A malom munkája nagyban függött a vízállástól, mert ha nagy volt
víz, akkor nem volt biztonságos a munka, ha kevés, akkor azért
volt kénytelen a molnár az őrlést szüneteltetni.
A hortobágyi vízimalom fenntartása Debrecen városának feladata
volt. A folytonos nagy javítások általában ötévenként
ismétlődtek a szélsőséges vízjárás okozta károk miatt.
Vízáradás idején a malom többször feltartóztatta a víz
szabados folyását, emiatt egy zúgó készítését határozták
el, hogy “a hatölnyi alkotmány segítségével a vizet akadály nélkül
leereszthessék, apadáskor elzárva pedig a vizet, feltartóztassa”.
Szűcs Ernő: Hajdú és Bihar megyék malmairól c.
cikkében egy fontos konfliktusról ír.
A Hortobágy felső folyásán a malomgát lezárása folytonosan
áradásokat okozott és a környező legelők víz alá kerültek, így a
balmazújvárosiak panasszal éltek. 1816-ban beadott panaszukból a
következő érdekességek derülnek ki: „az
Újvárosiak a’ Hortobágyi Vízi Malomnál levő rekesztőt, az
idén két ízben felhúzván a’ vizet elbocsátották, a’ múlt
héten pedig … azt izenték a’ Molnárnak, hogy ha a’ vizet el
nem bocsátja fejszés embereket fognak oda küldeni, és erőszakkal
is elbocsátják mivel a’ víz a’ Hortobágyba feltolulván ki
önt és sok kárt okoz.”
A
korabeli peres ügyek is megerősítik, hogy itt típusára nézve
legkésőbb a 18. századtól gátas malom volt.
A
konfliktust erősítette a folyó hajózhatóságának alakulása,
különösen a csapadékszegény időszakban. „Közvetlenül
a zúgók előtt állottak a malmok őrhajói. S mivel a víz esése
és sebessége miatt az őrhajókat kikerülni nem lehetett, a
varátákon való keresztűlmenetel előtt a malmok czöjtit el
kellett oldozni s az őrhajókat tovább vontatni. Ez a munka minden
egyes malom-gátnál négy-hat órát kívánt. Elgondolhatjuk tehát,
milyen nehézséggel járt a gátas-malmok miatt a hajózás.”
(Takáts
Sándor)
A
malom forgókerekei és a zsilipdeszkák 1817-re elöregedtek, a hat
malomkő közül már leginkább csak egy-kettő üzemelt.
1820-ben
Malomházán található :
“egy kőszoba, kemence és kandalló, benne deszka padlással.
Ebből nyíló kőkamra, hasonló deszka padlással, de ennek a
pitarnak a felét a csősz használja. Két malomház náddal fedve,
az oldalán van 320 fenyődeszka . Mind a kettő egy fedél alatt és
fa talpon áll. A ház felől való malomházban egy nagy hombár
található és egy grádicstalan feljáró. Ugyancsak itt egy
tölgyfa deszkából készült tárhombár, egy vas sarkú ócska
fenyő- deszka láda, egy hodorgütő vastag karikával, három
fogaskerék, az egyik kereken egy vasszög, vasráf, ezeknek a
perendjein 14 darab vastag vaskarika . Ezen kívül három alsó és
három felső malomkő. A felső köveken három vas ráf. Van még
három parad, három lisztesláda, kettő kármentő fenyődeszkából,
két darab pórkéve kifaragott tölgyfa keréknek való egy bakra
való négy szegelésű vastag vas ráf.“
A rekonstrukció során ezt a leírást is alapul vettük, valamint a
korabeli magyar malmok azaz gátas malmok leírásából is
merítettünk ötleteket. Végül legmegfelelőbbnek a terepen
tapasztalt lenyomatok és romok alapján a Túristvándon található
vízimalom szerkezetét találtuk.
Az erősen leromlott malom épületének helyrehozatalához végül a
debreceni városi tanács 1823-ban Kis György molnárt jelölte ki.
Ő úgy vállalta el a feladatát, hogy amennyiben rossz munkát
végezne azt saját költségen megtéríti a város számára. A
molnár és a brigádja 1824. január 19-én befejezte a
munkálatokat.
1828-tól
azonban molnár nélkül maradt a malom, mert az ekkor ott lévő
Tóth Mihály elhagyta, majd Aranyosi Sámuel, korábban az újgáti
vízimalom molnára 1829 januárjában leltárilag megkapta. Ez év
augusztusában a vizsgálat megállapította, hogy: „a
Hortobágy vize a vízimalom fekvése előtt és malom alól jó
darab részben kákás és nádas, melly miatt elölről nem
fojhatván szabadon a víz a malomra, a malom kerekei nem forognak, a
silip alatt folyó víz pedig a felnőtt nád és káka miatt a malom
alól el nem mehetvén; azon malomnak hasznát venni teljességgel
nem lehet, de ezentúl sem reménylhetni.”
Állapotát
még inkább rontotta az 1830. év tavaszán jelentkező nagy árvíz,
amikor Rakovszky Dániel főbíró a „Hortobágy
vizének, a körülötte levő környéknek hirtelen sebességgel
elborító rendkívül való árja által a hortobágyi malomba
szorított 11 személyeket, kik — senki sem találkozván, aki
megmentésekre a fenyegető veszedelemmel küszködni bátorkodott
volna — a vízben álló malom épülettyének összeomlásával
minden pillanatba várhatták életek rettentő végpontját, önön
maga személyesen életének nyilvánvaló kockáztatásával... egy
csekély ön által kormányzott csónak segítségével
megszabadított, akkor sem vesztvén el... bátorságát, mikor a
hánykódó habok csekély csónakját felfordítván életét csak a
csónakhoz kapaszkodva menthette meg.”
A
malmot a következő évtizedben sem kímélte a természet. Az
1830-as évekből több nagy Hortobágyon történt árvizet is
feljegyeztek. Köztük a leghíresebb az 1832-as nagy ár volt,
amikor is a Karcagon lévő Nagy-Zádori kőhíd (ami a Hortobágyi 9
lyukú híd idősebb testvére) 4 nyílását is elmosta, s így már
csak 5 lyukú hídként funkcionál. (A híd mind a mai napig
látható, azonban a víznek sehol sincs nyoma már a környéken.)
Ezt követően olyan rossz állapotba került a malom, hogy szinte semmi
hasznát nem lehetett venni. A malomházi erdőben sok tölgyfa
kiszáradt, amelyeknek kivágásáról intézkedni kellett. Az
1838-as évben bekövetkezett másik nagy áradás következtében a
malom fél oldalán lesüllyedt, s másik részét is az elsüllyedés
fenyegette. A korabeli leírások szerint szekérrel egyáltalán
nem, gyalog is csak üggyel-bajjal lehetett megközelíteni.
1839-ben
az újabb felújítás során a hatkövű hortobágyi vízimalmot
háromkövűre alakították át, így egy 8 öl szélességű zsilip
szabaddá vált, a folyó szabadabban folyhatott és a környező
szomszédos helységek árvíz miatti panasza megszűnt.
Később
a karbantartás hiánya és a szélsőséges vízjárás miatt
a malom használhatatlanná vált. Fenntartása és helyrehozatala
nagyon költséges lett volna így a város 1842. június 8-án úgy
döntött, hogy elárverezik.
A Hortobágy folyó 1924-től megkezdett szabályozása teljesen
átalakította a környék vízjárását és vízkészletének
állapotát, így kiszárítva az egykor igen gazdag állat- és növényvilággal rendelkező Malomháza környékét.
A Hortobágy folyó szabályozásáról és annak következményeiről
a kutatás későbbi fázisában számolunk be.
Nem tudhatjuk biztosan, hogyan is nézhetett ki a malom és annak
környéke. Az ebben a formában mindössze száz évig fennálló malom a Hortobágy egyik
ikonikus helyszíne volt. Jelentőségét az is bizonyítja, hogy
Debrecen város főbírái, tanácsosai nem engedték enyészetté
válni a sorozatos áradások, karbantartási nehézségek és
annak ellenére sem, amikor már veszteséggel üzemelt.
A helyszínen manapság a malom és a hozzá tartozó épületek, létesítmények nyomait csak helyenként lelhetjük fel. 2023
tavaszán az Interspect Kft. légi felmérése rögzítette az
egykori épületek és műtárgyak alapkontúrjait.
Minden beavatkozás, ami a tájban a víz terelését, áthelyezését szolgálja, konfliktushoz vezet, hiszen ha kevés, vagy sok a víz, annak mindig lesz károsultja. Hosszú távon fontos betartani azokat a szabályokat, amelyekkel elkerülhető egy térség elsivatagosodása, ezért az egyéni és a pillanatnyi érdekeket néha alá kell vetni a közérdeknek, illetve meg kellett tervezni és megvalósítani a közösség érdekében károsult gazdálkodók kártalanítását. |
Ezen a tájon egy pár centiméter mélységű árok elképesztő vízmennyiséget képes eltüntetni. Pár nap alatt látóhatárig tartó víztestek tűnnek el arányaiban kis beavatkozásoknak köszönhetően. Ebbe a közelben megtalálható mintaterületek vizsgálata enged betekintést.
A mintaterület légifelvételei, ortofotója és kiértékelt adatbázisai oktatási, kutatási célokra szabadon felhasználhatók. Minden felhasználás, publikálás, illetve az állományok segítségével létrehozott termékek publikálásakor közölni kell, hogy "az Interspect Kft. HRAMN adatbázisának és/vagy távérzékelt állományainak felhasználásával készült”, illetve az adatbázis utolsó "Originator" mezőiben található résztvevőket is jelezni kell.
A fájlok hozzáféréséhez, illetve a terület vizsgálatában való részvételre az oldal alján található elérhetőségeken lehet jelentkezni.
Az állományok üzleti célú felhasználása során díj illeti meg az adott termék előállításában résztvevő valamennyi szereplőt.
Vetület: EPSG:23700 - HD72 / EOV
Karakter kódolás: UTF-8